Using HTML and JavaScript,
in Introductory Programming Course
Rebecca Mercuri Nira Herrmann Jeffrey Popyack
mercuri@acm.org {nherrman, jpopyack}@mcs.drexel.edu
Department of Mathematics and Computer Science
Drexel University
Philadelphia, PA 19104
Pengenalan
- Pelajar dengan pengalaman pengaturcaraan komputer yang sedikit atau tidak ada sebelum memasuki kolej/universiti seringkali mengalami kesulitan untuk mengejar cara belajar dengan pantas terhadap kursus pengaturcaraan peringkat tinggi, bahkan pada tahap asas juga.
- Kajian ini adalah untuk mengeksploitasi World Wide Web (WWW), di mana kita menggunakan HTML dan JavaScript untuk mengajar konsep-konsep pengaturcaraan. Bahasa-bahasa ini membolehkan pelajar pada tahap kemahiran yang berbeza untuk belajar secara berkumpulan, belajar idea-idea abstrak umum bagi menerapkannya pada pelbagai peringkat kesukaran pembelajaran, yang dapat memotivasikan persekitaran interaktif yang bermanfaat dan menarik dari WWW.
- Kajian ini menerangkan mengenai pengenalan kepada kursus pengaturcaraan yang dibangunkan khas bagi pelajar yang mempunyai sedikit atau tanpa pengalaman dalam pengaturcaraan. Sekarang ini, populasi pelajar yang ditawarkan adalah terdiri daripada bukan jurusan sains komputer yang akan mengikuti kursus ini dengan memperkenalkan kepada dua-istilah bahasa iaitu pengaturcaraan C.
- Pra pengaturcaraan bagi program ini direka untuk membantu setiap kumpulan di dalam kelas pengaturcaraan. Ideanya adalah untuk memperkenalkan konsep-konsep asas yang diperlukan untuk belajar bagaimana menulis program, serta memberi gambaran keseluruhan perkakasan asas dan sistem organisasi kepada para pelajar. Selain itu, kajian mengenai kemahiran komputer juga penting, seperti: penggunaan keyboard, cakera format yang digunakan, pengurusan fail, pemprosesan data, Internet / WWW eksplorasi, mesej mel elektronik, dan topik lain yang dianggap perlu.
- Versi lain dari kursus pra-pengaturcaraan telah diubah agar lebih kreatif dengan menggunakan alat-alat seperti MacWrite dan Excel untuk mengeksplorasi ini topik.
Daya tarikan daripada persekitaran ini meberi makna kepada setiap pelajar untuk menghasilkan halaman rumah masing-masing untuk mount dalam akaun Internet mereka sendiri, dan mereka boleh bekerja untuk membangunkan Laman peribadi mereka di pelbagai peringkat keahlian. Global HTML/ JavaScript bererti bahawa konsep-konsep tambahan, seperti compiler vs interpreter.
Kesimpulan
- Penggunaan bahasa berasaskan web memainkan peranan yang penting kepada mahasiswa , sehingga mereka yang maju untuk menjelajah aspek-aspek yang lebih kompleks bagi kreativiti di halaman rumah mereka, sementara pelajar yang kurang berpengalaman melaksanakan fungsi pengaturcaraan tersebut dengan mendasari terlebih dahulu aspek-aspek penting dalam pengaturcaraan.
- Kerana pentingnya web untuk industri dan kepentingan mereka sendiri dalam browsing, pelajar tidak mempersoalkan kegunaan yang belajar bahasa berasaskan
web sehingga memberikan insentif untuk mempelajari subjek pengaturcaraan.
Bagi kepada pogrammer yang baru bermula untuk membangunkan sesuatu program ini, adalah lebih baik dijelaskan atau memahami perkara basic terlebih dahulu, spertu HTML dan Javascript. Ini kerana kedua-dua bahasa pengaturcaraan ini adalah lebih senang untuk difahami dan sentiasa digunakan dalam semua program tidak kira pembangunan sistem, web dan lain-lain.
Analisis, Penilaian & Sintesis ulasan jurnal/buku
HPM | Kriteria | Pembuktian penulisan ulasan |
HP1 | Menguasai pengetahuan dan kefahaman lanjutan dalam bidang Pendidikan Komputer; menggunakannya; mengembangkannya dalam konteks penyelidikan: Menggunakan kemahiran berfikir secara kreatif iaitu menjana idea yang dibaca dengan: - Mengemukakan idea - Mencadangkan sebab - Menyumbangkan pendapat - Menyatakan kemungkinan - Menghasilkan idea - Mencetus idea - Melahirkan idea | Dijelaskan dalam pengenalan mengenai tujuan sebenar kajian ini dilakukan. Dan mengemukakan idea pengkaji serta membincangkan kebaikan kajian. |
HP2 | Menggunakan pengetahuan dan kemahiran penyelidikan bagi menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan Pendidikan Komputer dalam konteks multidisiplin dan menggabungkan bahan-bahan yang dibaca. Menggunakan kemahiran berfikir secara kreatif iaitu mensintesiskan maklumat yang dibaca dengan: - menggabungkan idea, - menggubal semula idea, - menyatukan idea-idea - menyepadukan idea-idea | Dijelaskan dalam pengenalan yang mana menjelaskan mengenai penggunaan html dan java script. |
HP3 | Boleh mengurus maklumat, menjana ilmu dan berinovasi dalam bidang Pendidikan Komputer dalam situasi baru dan konteks multidisiplin. Kebolehan dalam menyelesaikan masalah; - Mengenal pasti masalah - Menjelaskan masalah - Mencari alternatif penyelesaian masalah - Melakukan operasi - Menilai penyelesaian | Dijelaskan dalam pengenalan juga yang mana ia melibatkan pelajar dalam memberi kefahaman untuk belajar pengaturcaraan komputer bermula dengan bahasa yang paling asas dan mudah. |
HP4 | Kebolehan menilai mengikut kemahiran berfikir secara kritis merangkumi aspek penilaian menilai: - Menaksir maklumat dalam jurnal - Mempertimbangkan pendapat dan pandangan pengkaji - Menyatakan rasional belajar pengaturcaraan - Memberi alasan untuk menerima atau menolak - Mempertimbangkan kesan dan akibat Kebolehan membuat kesimpulan berasaskan kemahiran berfikir kritis: - Merumuskan isu - Menyatakan hasil selepas analisis - Menyusun alasan - Membuat persetujuan | Diceritakan dalam kesimpulan |
HP5 | Sumber; jurnal dari SIGSCE 98 AtlantaGA USA | |
HP6 | Penyampaian dalam blog | |
HP7 | Penyampaian dalam blog |
No comments:
Post a Comment