Saturday, February 12, 2011

JURNAL PERTAMA

Exploring the effects of gender and learning styles on computer programming performance: implications for programming pedagogy
Wilfred W. F. Lau and Allan H. K. Yuen

Pengaturcaraan komputer telah diajar di sekolah menengah selama lebih daripada dua dekad. Namun, hanya sedikit sahaja pengetahuan mengenai bagaimana pelajar belajar untuk program. Dari prespektif pelaksanaan kurikulum, gaya belajar membantu mengatasi masalah perbezaan pengajar, yang mengakibatkan pertukaran dari berpusatkan guru kepada pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar.
            Penyelidikan ini bertujuan untuk menyiasat pengaruh jantina dan gaya belajar terhadap prestasi pengaturcaraan komputer. Watak Gregorc Delineator (GSD) telah digunakan untuk mengukur gaya belajar pelajar. Sebuah ujian diberikan untuk menilai prestasi program pelajar. 217 orang pelajar sekolah menengah dalam linkungan usia 14-19 tahun menyertai dalam kajian ini.
            Keputusan kajian menunjukkan bahawa tidak ada perbezaan jantina dalam prestasi  pengaturcaraan komputer yang ditemui selepas mengukur kesan ke atas keupayaan pelajar dalam pengaturcaraan. Kemampuan akademik memberi kesan yang berbeza pada pengetahuan pengaturcaraan. Sesetengah pelajar pada umumnya dilakukan lebih baik daripada pelajar secara rawak. Keputusan ini, menunjukkan pentingnya dimensi GSD dalam mempengaruhi prestasi dalam pengaturcaraan. Implikasi dari penemuan dalam kaitannya dengan pedagogi pengaturcaraan turut dibahaskan dalam artikel ini.

Gaya Pembelajaran dan pelaksanaan pengaturcaraan
Menggunakan Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), Bishop-Clark dan Wheeler (1994) menguji hubungan antara jenis personaliti dan prestasi pengaturcaraan komputer. Mereka menunjukkan bahawa penderiaan pelajar dilakukan dengan baik daripada intuitif  atau gerak hati pelajar pada tugas pengaturcaraan, dan mengadar bahawa pelajar juga mencapai keputusan yang lebih tinggi  pada rata-rata pengaturcaraan daripada perseptif pelajar. Namun, tidak ada perbezaan yang signifikan antara jenis keperibadian dan nilai ujian akhir, bagi kelas yang diamati. Dalam  sebuah kajian kemudiannya, Bishop -Clark (1995) menyiasat kemungkinan kesan gaya kognitif pada tahap pengaturcaraan komputer. Watak kognitif, seperti yang ditunjukkan oleh medan-pergantungan / Gelanggang kemerdekaan, diukur oleh Group Embedded Figures Test (GEFT).

            Wu, Dale dan Bethel (1998) menunjukkan bahawa pelajar yang mempunyai gaya belajar yang abstrak belajar lebih baik berbanding dengan gaya belajar konkrit. Thomas, Ratcliffe, Woodbury  dan Jarman (2002) mengkaji kesan dari gaya belajar yang berbeza terhadap prestasi dalam pengenalan pengaturcaraan saja. Seratus tujuh puluh pelajar diklasifikasikan oleh Indeks Gaya Belajar (ILS) yang menggunakan Model Gaya Belajar Felder-Silverman. Model ini mengelompokkan gaya belajar individu sepanjang lima dimensi:
Sensory / Intuitif, Visual / Verbal, induktif / deduktif, Aktif / reflektif, dan Sequential /Global. Prestasi mereka diukur oleh program dan pemeriksaan tanda. Didapati bahawa peserta didik reflektif mengungguli pelajar yang aktif (p <0.05) sedangkan peserta didik verbal mengungguli pelajar visual (p <0.05).

Gregorc Style Delineator
Dalam kajian ini, gaya Gregorc delineator (GSD) (Gregorc, 1982) digunakan untuk mengukur gaya belajar peserta. Menurut Gregorc, fikiran manusia mempunyai saluran melalui maklumat mana yang diterima dan dinyatakan paling cekap dan berkesan. Gregorc lebih memperkenalkan istilah 'kemampuan pengantaraan' dan ditakrifkan istilah 'gaya' istilah sebagai penampilan luar kemampuan pengantaraan individu.
            Disebabkan terdapat dua pengantaraan kemampuan dengan dua kualiti, keputusan ini dalam pembentukan empat saluran gaya berfikir:
        i.            Separa konkrit (concrete sequential-CS),
      ii.            Konkrit rawak (concrete random-CR),
    iii.            Separa abstrak (abstract sequential-AS),
    iv.            Abstrak rawak (abstract random-AR).
            CS pelajar lebih cenderung melihat realiti melalui pancaindera fizikal mereka dan berfikir secara teratur, logik, dan berturutan. Pelajar CR suka bereksperimen dengan idea-idea dan konsep-konsep dan berfikir secara intuitif (mengikut gerak hati), didorong oleh naluri, impulsif (suka mengikut gerak hati) dan bebas. Pelajar AS merupakan individu logical dan analitis yang memiliki keutamaan untuk merangsang tugasan daya pemikiran dan persekitaran. Pelajar AR memiliki rasa yang kuat dalam perasaan dan emosi dan lebih cenderung berfikir dengan cara yang nonlinear dan emosional.
            The GSD dipilih untuk digunakan dalam kajian ini kerana hasil dari sejumlah kajian yang konsisten menunjukkan bahawa ada pengaruh yang signifikan bagi gaya belajar terhadap  prestasi aplikasi komputer dengan komponen pengaturcaraan komputer (Davidson
et al, 1992; Drysdale et al, 2001; Ross et al, 2001). Nilai tertinggi antara empat saluran menentukan gaya belajar yang dominan dan nilai terendah menentukan gaya belajar paling lemah. Namun, perlu dicatat bahawa tidak ada 'kejelasan' jenis dan kombinasi dari jenis yang mungkin boleh diamati.

Keputusan Prestasi Pengaturcaraan
Komputer pendidik telah lama tertarik pada sifat pengetahuan pengaturcaraan. Shneiderman dan Mayer (1979) menyarankan bahawa ada dua jenis pengaturcaraan pengetahuan, sintaksis pengetahuan dan pengetahuan semantik. Sintaksis pengetahuan merujuk kepada butiran tentang bagaimana pengiraan dilaksanakan dalam Bahasa pengaturcaraan tertentu sedangkan pengetahuan semantik memerlukan pemahaman pengaturcaraan pembinaan dan konsep yang independen terhadap bahasa pengaturcaraan tertentu.
           
            Membangun karya Shneiderman dan Mayer (1979), Bayman dan Mayer (1988) mereka berpendapat bahawa belajar bahasa pengaturcaraan (BASIC) melibatkan penguasaan pengetahuan sintaksis, pengetahuan konseptual dan pengetahuan strategik. Pengetahuan sintetik merujuk pada pengetahuan mengenai ciri-ciri dan fakta dari bahasa. Pengetahuan konseptual merujuk pada model konseptual dari sistem. Akhirnya, strategik pengetahuan merujuk pada penggunaan sintaksis dan pengetahuan konseptual untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Perbincangan dan Implikasi
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh jantina dan gaya belajar bagi prestasi pengaturcaraan untuk pelajar sekolah menengah. Tidak terdapat perbezaan jantina yang ditemui dalam prestasi pengaturcaraan. Walaupun prestasi perempuan lebih baik dalam semua ukuran prestasi pengaturcaraan, hal ini mudah dijelaskan oleh pembolehubah kemampuan yang bermaksud bahawa perbezaan prestasi terutamanya adalah kerana perbezaan dalam kemampuan atau keupayaan belajar.

Kesimpulan
Kajian ini adalah untuk mengkaji pengaruh jantina dan gaya belajar dalam prestasi pengaturcaraan di sekolah menengah di Hong Kong. Didapati bahawa tidak ada perbezaan yang signifikan bagi jantina dalam pencapaian pengaturcaraan. Kemampuan akademik memberikan perbezaan terhadap pengaruh dalam pengetahuan pengaturcaraan. Pelajar hanya mempunyai pemahaman asas dalam pengetahuan pengaturcaraan. Hasil kajian ini mengharapkan agar dapat menjelaskan pengertian pengajaran dan pembelajaran pengaturcaraan komputer bagi meningkatkan pedagogi pengaturcaraan.
            Selain daripada itu juga, pemikiran kognitif yang terdapat pada diri setiap pelajar itulah yang membezakan kecekapan serta kecerdasan pelajar dalam mempelajari pengetahuan pengaturcaraan. Gaya belajar setiap pelajar juga adalah berbeza di antara satu sama lain, di mana ada pelajar yang cepat belajar dan ada pelajar yang lambat belajar untu mendalami sesuatu terutamanya bagi pelajar komputer, kemampuan berfikir mereka adalah berbeza. Kaedah pedagogi oleh para pengajar juga turut menjadi salah satu penyebab atau pengaruh kepada kecekapan pelajar mendalami pengaturcaraan komputer.  Oleh yang demikian, kajian ini mengemukakan beberapa gaya berfikir pelajar setelah beberapa ujian dilakukan mengenai pengaturcaraan. Melalui ujian yang dilakukan, didapati bahawa pelajar lagi mudah untuk menerima sesuatu masalah yang logik untuk diselesaikan begitu juga dengan cara penyelesaian dalam pengaturcaraan.

No comments:

Post a Comment